Sunday, August 14, 2016

KAWAN VS SAHABAT

Kawan itu bukan macam main FUTSAL
Mula mula kejar
Dah dapat tendang

Kawan itu bukan macam PELANGI
Hari cerah hilang
Hujan gerimis baru muncul

Memandangkan tajuk pengucapan awam nanti ialah sahabat .. so untuk entry yang seterusnye kite bincang pasal sahabat....
Bagi dania kite semua ramai kawan tapi bkan sahabat... maksud sahabat dekat sini ialah orang yang selalu ade disaat kita susah dan senang..
  Pujangga pernah berkata, persahabatan yang tidak jujur umpama meniti buih di lautan . Hamparan buih nan memutih hanya indah di luaran namun melewatinya bererti menuju ke jurang kehancuran. Mencari sahabat sejati bukanlah mudah, ramai yang bersama berkongsi suka namun kurang yang ingin menemani kita meniti duka.
 Sahabat sejati nilainya tiada bandingan . Dia ibarat berlian yang terbenam di dasar lumpur. Meskipun berbalut kekotoran, gemerlap sinarnya terselah jua. Sahabat sejati juga menjunjung erti setiakawan,kejujuran dan bertanggungjawab. Sama bergembira di waktu senang, membimbing dan membantu sewaktu diri tergelincir dari batasan.
 So dekat sini dania akan ceri serba sedikit pasal classmate dania
Oke class dania terdiri daripada 21 orang dimana 3 orang lelaki dan 18 orang perempuan...Alhamdulillah dorang ni banyak tolong dania bila dania tak faham untuk sesuatu subject tu

Oke ni pulak roommate dania. Kiteorang ni dah macam family kiteorang konsi makanan sesama.. kongsi suka duka sesama.. oke meh sini dania kenalkan yang tepi belah kiri tu nama dia mineesha dia ni la supplier makanan kiteorang setiap kali balik mesti akan bawak macam macam untuk kiteorang semua.. yang tengah tu izwa but kiteorang panggil dia iwa.. dalam bilik ni dia kak long sebb paling tua la katakan.. yg hujung sekali nama dia ayu.. kenal dia since sekolah rendah sampai ke sekolah menengah dan sampai la kolej.. 
Rasulullah S.A.W pernah bersabda " TIdak sempurna iman kamu jika kamu tidak mengasihi kawan lebih daripada kamu mengasihi diri sendiri"

2 comments: